Bestel ons boek

Samir Maglajlic, voormalig bewoner van het Asielzoekerscentrum in Schalkhaar, heeft een boek uitgebracht over zijn blik op Nederland. ‘Nederland door de ogen van een vluchteling’ heet zijn werk dat verscheen op 9 december 2015.

Samir zat in 1995 van 19 juni tot en met 10 november in het AZC Schalkhaar. Samen met zijn vrouw was hij als vluchteling uit Bosnië vertrokken en in Schalkhaar terecht gekomen.

Na 20 jaar in Nederland schrijft Maglajlic zijn verhaal: leven in Nederland vanaf het eerste moment in het Asielzoekerscentrum tot het heden. Hij schrijft over de manier waarop hij de kwestie van allochtonen, islam, populisten, vrijheid van meningsuiting en onderwijs in Nederland ziet en wat hij in Nederland heeft meegemaakt met zijn vrouw en kinderen, die werden geboren in 1995 en 1998. Ook schrijft hij over vluchtelingen, gastarbeiders, Nederlanders Antillianen, Surinamers, Oost-Europeanen, West-Europeanen en Balkanlanden.

Het resulteert in verhaal met heel veel interessante momenten. Maar ook in een beschrijving van de manier waarop Samir, momenteel werkzaam op een basisschool en BSO als onderwijsassistent, kijkt naar de ontwikkelingen van de laatste jaren.

Het boek is verkrijgbaar voor € 9,90 en de opbrengst gaat naar de kinderafdeling van het Deventer Ziekenhuis. Het boek is te bestellen via info@stichtingelma.nl