Sponsorloop Basisschool De Zonnewijzer

Elk jaar organiseert De Zonnewijzer een sponsorloop.

Basisschool De Zonnewijzer is een interconfessionele school in Diepenveen met 170 leerlingen. Op 22 maart 2019 wordt deze loop weer gehouden. Twee goede doelen zullen centraal staan. En wel Stichting Hart voor Haïti en onze eigen stichting Elma! Over de stichting schrijft De Zonnewijzer het volgende.

Samir Maglajlic is geboren in Banja Luka, in het voormalige Joegoslavië (Bosnië). Samen met zijn vrouw vluchtte hij 23 jaar geleden naar Nederland. Hij is werkzaam in Deventer als onderwijsassistent bij Het Kindcentrum Rivierenwijk en bij de BSO in Schalkhaar. Hij is getrouwd en vader van een zoon (Ismar en dochter Elma). Zijn hobby’s zijn muziek en sport.

Samir heeft samen met een groep mensen de stichting ELMA opgericht.

De Stichting Elma levert een bijdrage aan een positief klimaat van respect en tolerantie, en bevordert het draagvlak voor vluchtelingen en ontheemden in de samenleving van Deventer en omgeving. Samir geeft lezingen, presentaties en workshops over zijn boeken en zijn ervaring.

Als volledig ingeburgerde Deventenaar schreef hij drie jaar geleden het boek ‘Door de ogen van een vluchteling’. Inmiddels heeft hij de opvolger ‘Balkan blues’ afgerond.

“Het is moeilijk om oorlog te begrijpen wanneer je het niet zelf hebt meegemaakt,” legt Samir uit. “En net zoals het moeilijk is voor mensen die niet in oorlog hebben geleefd om mensen in oorlog te begrijpen, snappen mensen in oorlog mensen die de oorlog niet kennen niet altijd.” Hij hoopt dat mensen die het boek hebben gelezen, mensen die in oorlog leven of hebben moeten leven een beetje beter zullen begrijpen. “Ik wil dat mensen weten wat oorlog écht is, wat het betekent om weg te moeten vluchten uit je eigen land.”

De opbrengst van het boek is eveneens bestemd voor Deventer: die gaat naar de kinderafdeling van het Deventer Ziekenhuis. “Ik vind het belangrijk om iets terug te geven aan Nederland,” zegt Samir hierover. “En kinderen zijn het kwetsbaarst.”

Het boek kost €10 en leden van de Kinderraad zullen de boeken tijdens de sponsorloop ook verkopen.